Як допомогти молодшим школярам у навчанні
Педагоги, психологи, батьки намагаються зробити все можливе, щоб навчання молодших школярів було
успішним, щоб кожна дитина у своїй
навчальній діяльності могла досягти більш високих результатів. Як визначити реальні можливості
кожного учня і створити саме такі умови, за яких навчання ставало б
все більш успішним?
Часто розв'язання
подібної проблеми вбачають у проведенні додаткових занять, репетиторстві, що насправді спрямовано
лише на ліквідацію прогалин у знаннях. Однак
недостатність знань, незадовільне засвоєння цього або іншого матеріалу зазвичай є наслідком
негативного ставлення дитини
до навчання, низького рівня пізнавальних процесів, не сформованості різних
особистісних якостей. Тому у більшості випадків додаткові заняття є малоефективними, оскільки вони спрямовані на усунення
наслідків, а не причин.
Причини недостатньої успішності у навчанні можуть бути найрізноманітнішими і у кожної дитини своїми. Виявлення
цих причин — справа складна
і копітка, але, якщо дійсно є бажання допомогти дитині краще навчатися, здолати низьку успішність, зробити її навчання радісним,
підготувати дитину до успішної діяльності на наступній сходинці навчання, — потрібно виявити реальні причини, які
пов'язують ті або інші ускладнення,
заважають дитині добре навчатися. Сьогодні ми спробуємо ці причини
виявити.
Якщо діти не можуть добрати перевірні слова у
вправах щодо правопису перевірних ненаголошених голосних у корені слова, то у
дитини низький рівень розвитку
довільності, не сформованість прийомів навчальної діяльності (самоконтролю,
вміння діяти за правилом), недостатній словниковий запас.
Можливі причини пропуску букв у письмових
роботах — низький рівень розвитку фонематичного слуху; слабка концентрація уваги; несформованість прийомів
самоконтролю.
Проблеми із розв'язуванням задач різними способами
свідчать про низький загальний рівень розвитку інтелекту; несформованість вміння орієнтуватися на систему ознак;
низький рівень розвитку образного мислення.
Якщо є проблеми з переказом тексту, то причинами цього можуть бути
несформованість уміння планувати свої
дії; слабкий розвиток логічного запам'ятовування; низький рівень розвитку логічних операцій (аналізу,
узагальнення, систематизації); низький рівень мовленнєвого
розвитку.
Загальні рекомендації можуть бути такими.
• Необхідно
звернути увагу на розвиток таких розумових операцій: узагальнення, виявлення суттєвих ознак предметів і
явищ, встановлення відношень між поняттями.
• Використовувати спеціальні розвивальні вправи
для корекції довільної
уваги.
• Для
збагачення словникового запасу дітей рекомендується робити наголос на читанні, частіше використовувати в
усному мовленні сучасні терміни і
поняття науково-культурного і суспільно-політичного
змісту, давати їм пояснення, багаторазово повторювати, за потреби разом із дитиною звернутися за допомогою до сімейної бібліотеки.
• Використовувати
популярну розвивальну літературу для занять із дітьми; різні ігри та вправи; брати разом із
дітьми участь у різних
дитячих святах, традиційних сімейних святах, спільних заняттях тощо |
Немає коментарів:
Дописати коментар